Typowe awarie silników zaburtowych

Przyjemne powiewy wiatru, ciepłe promienie słońca i malownicze widoki – to wszystko składa się na udany rejs. Niestety, nawet najlepiej zaplanowaną wyprawę może zepsuć awaria silnika zaburtowego. Jakie są najczęstsze usterki silników zaburtowych i jak sobie z nimi radzić?

Problemy z dostarczaniem paliwa do silnika

Jedną z najczęstszych awarii silników zaburtowych są problemy z dostarczaniem paliwa do silnika. Mogą one powodować brak możliwości uruchomienia silnika oraz jego nierówną pracę. Kłopoty z dostarczaniem paliwa mogą wynikać z zamkniętego lub zatkanego odpowietrznika zbiornika paliwa, zamkniętego zaworu odcinającego paliwo albo zablokowanego filtra zbiornika paliwa. Innymi przyczynami usterki mogą być skręcona lub zaciśnięta linia paliwowa albo źle podłączone przewody paliwowe. Brak możliwości uruchomienia silnika może również wynikać z bardzo prozaicznego powodu, a mianowicie z tego, że… zbiornik paliwa jest pusty.

Problemy ze śrubą napędową

Kolejną częstą przyczyną usterek silników zaburtowych są problemy ze śrubą napędową. Mogą one skutkować niższą mocą silnika oraz jego nadmiernym drganiem. Jeśli zauważysz tego typu problemy, sprawdź, czy śruby mocujące silnik nie są luźne, a jeśli tak, przykręć je. Może się również zdarzyć, że wokół śruby napędowej owinął się jakiś przedmiot, na przykład wodorost. Wówczas wystarczy się go pozbyć. Jeśli mimo to silnik nie chce się uruchomić, śruba mogła ulec poważniejszemu uszkodzeniu. W takiej sytuacji zgłoś się do naszego serwisu silników zaburtowych, a zajmiemy się zdiagnozowaniem i usunięciem awarii.

Usterka elementu układu zapłonowego

Jeśli silnik nie chce się uruchomić albo pracuje nierówno na wolnych obrotach, mogło dojść do usterki elementu układu zapłonowego. Najczęściej chodzi o uszkodzenie lub zanieczyszczenie świecy zapłonowej. Otwórz drzwiczki dostępu do świec zapłonowych, zdejmij przewody, przekręć minimalnie gumowe koszulki i zdejmij je. Następnie zdejmij świece zapłonowe i obejrzyj je. Wymień świece, jeśli elektroda jest zużyta lub izolator jest chropowaty, złamany, pokryty pęcherzami, pęknięty lub splątany. Najpierw usuń zanieczyszczenia z gniazd, a potem ponownie zainstaluj świece, mocno je dokręcając.

Branża samochodów ciężarowych nie ma dla nas żadnych tajemnic!