Jak wykonuje się regenerację silników przemysłowych?

Regeneracja silnika polega na zadbaniu o właściwy stan techniczny podzespołów i jego części. Pozwala przywrócić silnikowi sprawność za niewielką część kosztów zakupu nowej jednostki. Jak krok po kroku przebiega regeneracja silnika przemysłowego?

 

Co obejmuje regeneracja silników przemysłowych?

Regeneracja silników przemysłowych obejmuje trzy główne etapy. Pierwszym z nich jest regeneracja głowicy. Rozpoczynamy ją od jej umycia oraz wymontowania z niej wtryskiwaczy, świec, wałków rozrządu i zaworów. Po ustaleniu, które elementy nadają się do regeneracji, przechodzimy do właściwych prac naprawczych: obrabiamy gniazda zaworowe, wymieniamy prowadnice zaworowe czy szlifujemy powierzchnie uszczelniające zaworów. Po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności ponownie myjemy głowicę, składamy ją i sprawdzamy jej szczelność.

Kolejnym etapem regeneracji silników przemysłowych jest regeneracja bloku silnika. Podobnie jak głowicę myjemy go oraz dokonujemy pomiarów zużycia tulei cylindrów i łoża wału korbowego, aby ustalić, jakich zabiegów potrzebują. Jeśli tuleje są mało zużyte, przeprowadzamy ich honowanie. W przypadku większego zużycia wykonujemy szlifowanie cylindrów. Zupełnie zużyte tuleje cylindrów wymieniamy z kolei na nowe. Następnie na specjalnej frezarce planujemy powierzchnię styku bloku z uszczelką głowicy, a w razie potrzeby osiujemy wałek korbowy. Na koniec myjemy blok.

Ostatnim etapem regeneracji silnika przemysłowego jest regeneracja wału korbowego. W zależności od stanu wału może ona obejmować różne czynności: napawanie (pokrywanie warstwą metalu w celu naprawienia ubytku), szlifowanie, polerowanie oraz wyważanie. Najczęściej problemy wynikają ze złego stanu czopów, które przekładają ruch tłoków na ruch obrotowy. Dzięki ich obróbce możliwe jest zmniejszenie drgań silnika, a w efekcie przedłużenie jego żywotności.

silnik

Branża samochodów ciężarowych nie ma dla nas żadnych tajemnic!